måndag 1 september 2014



Det har väl inte undgått någon att det är val i år.  Det pratas och skrivs en del och kan hända börjar du tröttna på detta och vill läsa om annat nu. Jag önskar att du vill läsa även dessa tankar runt vårt land och vår välfärd.
Jag är sjuksköterska och värnar lite extra om vård och omsorg i landet. Sverige har en bra sjukvård vi har även en bra äldreomsorg men vi har tyvärr inte en bra arbetsmiljö för de människor som gör ett beundransvärt jobb inom vårdsektorn.
Jag skulle vilja se att vi prioriterar arbetsmiljön i offentlig sektor för att arbetsplatserna ska kunna bli attraktiva för alla unga som idag inte söker sig till vården ofta pga att arbetet innebär mycket stress, arbete på obekväm tid etc.
Vad kan vi då göra för att få till en bättre arbetsmiljö inom offentlig verksamhet?
Det första måste vara att alla ska ha en sammanhållen arbetstid. Ingen ska behöva ha delad tur under dagen. För vem tycker att det är bra att jobba några tunga timmar på förmiddagen, ha ledigt några timmar mitt på dagen för att sedan jobba igen under de tunga kvällsarbetet. Under de lediga timmarna mitt på dagen är personalstyrka minimal. Tanken med att ha det så är att de gamla/sjuka vilar mitt på dagen men det finns fortfarande de som behöver gå på toaletten eller kanske vill ha lite frisk luft eller varför inte få hjälp med att läsa tidningen. Personalen som är kvar mitt på dagen hinner inte göra det lilla extra förutom basbehoven. Detta göra att man inte känner att man gjort ett fullgott arbete när man går hem. En ständig känsla av otillräcklighet leder till inre stress som vidare kan leda till sjukskrivning eller byte av jobb. Vi vill inte att detta ska ske. Vi vill ha kvar all duktig personal inom vården och omsorgen.
Inom akutvården dras det ner på platser och personal men människan blir inte friskare för det. Det innebär överbeläggningar på avdelningarna. Alltså nästan lika många patienter som innan neddragningarna men mindre personal som kan hjälpa och stötta patienterna. Dessutom ska personalen hinna med all administration som ålagts dem. Detta går inte ihop. Som personal menar jag all personal inom vården, undersköterskor, arbetsterapeuter, läkare, dietister, sjuksköterskor etc.
Vi måste prioritera vården och omsorgen. Jag tror att mer personal måste till om vi vill ha utbildad personal i vården framöver. Vi måste prioritera vård och omsorg i praktik inte i administration. Jag tror att andra personalkategorier kan utföra de administrativa uppgifterna.
Vi måste värna arbetsmiljön i vård och omsorg om personalen ska stanna och om vi vill att personalen ska prata varmt om sitt arbete inom vården för att på så sätt skapa ringar på vattnet.
Idag är det många som säger upp sig och söker sig till Norge för att få en bättre arbetsmiljö och en bättre lön. Vi måste höja statusen på alla vårdyrken om vi ska ha personal i framtiden.
Jag vill att vårdyrken ska få den högsta statusen i landet. Som socialdemokrat vet jag att detta ligger högt upp på vår agenda.
Socialdemokraterna vill öka resurserna till välfärden och skapa ett regelverk som sätter människan framför vinsten. Fungerande vård ska gå före fler skattesänkningar.  Socialdemokraterna vill anställa fler kompetenta medarbetare och minska administrationen i vården så att personalen får mer tid till patienterna.
Anna-Carin Rydstedt socialdemokrat
Kandiderar till riksdagen, landstinget Dalarna och Mora kommun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar